Menstruační kalíšek jako žádný jiný

Zavolejte nám: +420 721 340 858

Menstruace a vrcholový sport

Menstruace a vrcholový sport

V návaznosti na náš poslední odkaz na FB (http://a2larm.cz/2016/08/cinska-plavkyne-prolomila-tabu-menstruace/) jsem se rozhodla podívat se blíže na téma "menstruace a sport", přesněji "menstruace a sportovkyně". Narazila jsme na článek Aimee Lewis "Curse or myth - do periods affect performance?" z ledna 2015. Bohužel, sama nemám zkušenosti z vrcholového sportu, nikdy jsem nebyla nucena podávat v období menstruace výjímečné fyzické výkony. Snad tedy nebude vadit, když se vám v tomto příspěvku pokusím přetlumočit (nikoliv přeložit) obsah uvedeného článku. Celý článek je v originále dostupný zde: http://www.bbc.com/sport/tennis/30926244
Tak tedy:

Curse or myth - do period affect performance? - Prokletí, nebo mýtus - ovlivňuje menstruace výkonnost?

Představuje menstruace pro výkonné sportovkyně problém? Ovlivňuje jejich výkon?
Odpověď na tyto otázky hledá autorka Aimee Lewis v rozhovorech se sportovkyněmi, fyziologem, trenérkou.

Běžkyně na středních tratích (3 000 m) Jessica Judd říká, že v závislosti na fázi menstruačního cyklu její výkonnost kolísá až v rozsahu 15 s, což je frustrující, protože přesně to může být rozdíl mezi výhrou a posledním místem.
Naproti tomu stojí zkušenost Pauly Radcliffe, která zaběhla světový ženský rekord v maratonu (13. 10. 2002, Chicago Marathon) v první den (nečekané) menstruace. Jak uvádí, v tomto případě menstruace jistě nebyla překážkou ve výkonu, ale připouští, že zcela jistě byla příčinou jejích bolestí břicha v poslední třetině závodu a nepříjemných bolesti, které jinak nezná.

Sportovkyně se snaží s menstruací vypořádat různě. Často chtějí mít svůj cyklus pod kontrolou díky hormonální antikoncepci. Není to však tak jednoduché řešení, jak se zdá. Používání hormonální antikoncepce může vyvolat např. problémy se zadržováním vody v těle. Také používání injekcí k zastavení menstruace není ideální, obnova rovnováhy organismu nemusí být jednoduchá.

Jak zmiňuje Paula Radcliff, lékaři ve sportu jsou velmi často muži a nemají v tomto směru pro své svěřenkyně mnoho pochopení. Chybí porozumění. Proto jsou žádoucí studie se zapojením většího množství žen a nejen elitních sportovkyň, protože jejich skupina je poměrně omezená.

Časy se mění? V r. 1878 byl v Britském lékařském časopise zveřejněn názor lékařů (!), že menstruující žena může způsobit zežluknutí slaniny! V 19. st. se o menstruaci nemluvilo. A 20. a 21. století?
Nejúspěšnější britská paraolympionička Tanni Greg-Thompson si nepamatuje, že by se kdy o menstruaci v jejím sportu hovořilo. Přiznává, že před několika lety by o tom pravděpodobně také nebyla schopna mluvit, ale ve světě sportu téma menstruace představuje velkou výzvu. Sice není jednoduché hovořit o tak osobní věci, ale je žádoucí téma neignorovat a mluvit o něm s mladými (teenagers) sportovkyněmi, protože postoj k menstruaci u nich může mít zásadní vliv na to, zda ve sportu pokračovat, nebo ne.

Může být za každým špatným výkonem vždy menstruace?
Prof. John Brewer /St. Mary´s University) připouští, že nejsou žádné nezvratné důkazy o zásadním vlivu menstruace na výkonnost sportovkyň, ale jisté momenty současně naznačují, že ztráta významnějšího množství železa (k níž během menstruace normálně dochází) a následná anémie (chudokrevnost) výkon ovlivňují. Není to běžné u všech sportů, ale tam kde sjou sportovkyně nuceny podávat špičkový výkon během dlouhé doby (tenis, fotbal a pod.). Tělo se více potí a je proto v tomto případě důležitá hydratace před a během výkonu, pití iontových nápojů na bázi sodíku, aby byly tekutiny řádně vstřebány.

A trenéři? Jak říká Helen Pitter, trenérka gymnastek: "Mysl je velmi důležitá. Lidé zapomínají, že jsme stále zvířata." Trenér má být empatický, schopný porozumění změnám nálad, přizpůsobení. "Máte tréninkový plán směřující k velkému závodu, ale pracujeme s lidmi a lidé jsou emotivní, musíte tedy trénink přizpůsobit, v jistých fázích raději opakovat, než zkoušet něco nového."

V lednu 2015 britská tenisová jednička Heather Watson prohrála v 1. kole Australian Open. Svůj neúspěch v zápase vysvětlovala ztrátou energie související s aktuální menstruací, s tím že v budoucnu nemůže tyto věci "ponechávat náhodě".

Nemají to holky jednoduché, ale nevzdávají se! Nepřestávejte sportovat ani vy!

Přeji Vám ještě pořád hezké léto!

Kamila

Přidat komentář

Filtered HTML

  • Webové a e-mailové adresy jsou automaticky převedeny na odkazy.
  • Povolené HTML značky: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Řádky a odstavce se zalomí automaticky.

Plain text

  • Nejsou povoleny HTML značky.
  • Webové a e-mailové adresy jsou automaticky převedeny na odkazy.
  • Řádky a odstavce se zalomí automaticky.
CAPTCHA
Sečtěte prosím následující
9 + 1 =
Např. pro 1+3, zadejte 4.